Photobucket

KEBANGKITAN generasi baru Islam dinanti...

Friday, March 7, 2008

Batal dakwat: Hujah paling dungu abad ini

Professor Lembah Kelang
Fri | Mar 07, 08 | 5:01:24 pm MYT

Keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada 4 Mac 2008 untuk membatalkan penggunaan dakwat bagi menanda jari pengundi yang telah membuang undi dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 adalah merupakan satu tindakan yang sangat tidak bertanggungjawab dan menyerlahkan belang sebenar SPR.

Tindakan tidak bermaruah ini juga telah menambahkan lagi bilangan siri tindakan oleh SPR yang bertujuan untuk menyelamatkan Barisan Nasional (BN) dari menerima kekalahan dalam PRU ke-12 nanti.

Kemarahan rakyat terhadap SPR, iaitu satu institusi yang seharusnya melaksanakan amanah untuk menentukan masa depan negara tentu ada asasnya, tetapi api kemarahan sebenar seharuslah ditujukan kepada BN kerana parti inilah yang menjadi petualang sebenar yang memporak-peranda dan merosakkan sistem pilihanraya di Malaysia.

SPR memberikan tiga alasan semasa mengumumkan pembatalan tersebut iaitu: (1) faktor perundangan, (2) faktor keselamatan awam dan (3) faktor ketenteraman. Ketiga-tiga alasan tersebut adalah berkaitan antara satu sama lain.

SPR berhujah bahawa penggunaan dakwat pada jari untuk menanda sama ada seseorang itu telah mengundi atau belum adalah bercanggah dengan Perkara 119 Perlembagaan Persekutuan.

Sebagai seorang Perdana Menteri "caretaker government" pula, tentulah kita hairan bagaimana Abdullah Ahmad Badawi boleh memberikan komen beliau pada hari yang sama dengan kenyataan akhbar iaitu pada 4 Mac 2008. Komen dari Abdullah pula mengesahkan lagi keyakinan kita bahawa SPR sebenarnya mendapat arahan apabila Abdullah menyatakan " ... langkah SPR membatalkan cadangan menggunakan tanda dakwat kekal di kuku atau jari tangan pengundi pada PRU Sabtu ini bertujuan mengelakkan berlaku penganiayaan di kalangan pengundi berdaftar".

Hujah bahawa penggunaan dakwat itu dibatal kerana terdapatnya empat orang yang

menyeludup dakwat berkenaan adalah merupakan hujah paling dungu dalam abad ini.

Kita mungkin befikir, kenapa pihak keselamatan tidak menahan keempat-empat orang itu dan seterusnya mendakwa mereka ke mahkamah?

iranya wujud sekalipun keempat-empat penyeludup itu, apa masalahnya sehingga kita menafikan suatu proses demokrasi yang penting dalam negara?

Atau sememangnya Pengerusi SPR, Ketua Polis Negara dan Peguam Negara berfikir mungkin penyeludup ini akan bersidai di tepi-tepi jalan dan cuba untuk memegang tangan orang ramai yang lalu lalang untuk mencalit dakwat berkenaan kepada setiap orang?

Kalau mereka hendak menjadi penyelamat BN sekalipun, janganlah memperbodohkan rakyat dengan hujah yang sedemikian rupa!

Tidakkah Pengerusi SPR, Ketua Polis Negara dan Peguam Negara sedar bahawa pada tahun 2004, SPR India (Election Commision of India) umpamanya telah mengendalikan seramai 671 juta pengundi berdaftar (bukan hanya 10 juta pengundi seperti di Malaysia), dengan menggunakan dakwat keluaran Mysore Paints and Varnish Ltd (dakwat yang sama dibeli oleh SPR) tanpa ada sebarang masalah sejak dari tahun 1937 lagi. Dakwat yang sama juga digunakan oleh negara seperti Afghanistan, Cambodia, Thailand, Singapore, Nigeria, South Africa dan Canada.

Sekiranya alasan percanggahan dengan Perkara 119 Perlembagaan Persekutuan menjadi satu masalah, maka kenapakah pihak Pengerusi SPR dan Peguam Negara gagal mencadangkan kepada kerajaan supaya memasukkan catatan atau mencadangkan pindaan Perlembagaan untuk memberi peruntukan kepada penggunaan dakwat tersebut sedangkan Dewan Rakyat masih bersidang sehingga pertengahan bulan Disember 2007?

Pengerusi SPR pula mengumumkan pada 13 Ogos 2007 bahawa dakwat kuku akan digunakan dalam PRU ke-12 setelah pihak Majlis Fatwa mengesahkan penggunaannya (rujuk Utusan malaysia, 14 Ogos 2007).

Ini menunjukkan bahawa pihak Pengerusi SPR dan kerajaan BN (yang sepatutnya membawa pindaan Perlembagaan sekiranya perlu) sememangnya tidak mahu penggunaan dakwat itu dalam PRU ke-12 ini.

Atau sememangnya pihak Peguam Negara sangat bebal dan tidak tahu memberi nasihat kepada kerajaan BN kerana sibuk dengan kes Suwandi dan Azman di Kuala Terengganu!

No comments: