KEBANGKITAN generasi baru Islam dinanti...

Tuesday, October 20, 2009

Sebat Kerana Arak, Adilkah?


Jemputan buat semua orang ramai untuk hadir ke forum anjuran Kelab Profesional Huffaz (PROFAZ), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) betajuk "Sebat kerana arak, adilkah?".

Panelis jemputan:

Ustaz Nasarudin bin Hassan Al-Tantawi
(Ketua Pemuda PAS Pusat)


En. Najid bin Husin
(PeguamSyar'ie Pahang)


YB Dato' Hj Mohamad Sahfri bin Abd Aziz
(Pengerusi Jawatankuasa Dakwah Islamiah, Perpaduan dan Badan-badan Bukan Kerajaan)


Tempat : Auditorium Kuliah Perubatan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Kampus Indera Mahkota, Kuantan.

Masa: 8.30-11.30 malam

Orang ramai dijemput hadir bagi memeriahkan lagi forum ini.

Saturday, June 20, 2009

Cuti....oh Cuti...

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Setelah 3 minggu pulang bercuti ke kampung halaman, baru hari ini aku diberi kesempatan oleh Allah untuk online. 3 minggu yang lepas, 2 hari selepas exam selesai keputusan diumumkan dan alhamdulillah aku lulus dan membolehkan aku untuk meneruskan perjuangan ke tahun 2 insyaAllah bakal bermula pada awal Julai ini. Sebelum pulang ke kampung halaman aku beria-ria merancang aktiviti sepanjang cuti ini, antaranya update blog.

Manusia hanya mampu merancang tetapi Alah yang menentukan segala-galanya. Perancanganku terbang begitu sahaja. Entah ke mana. Aku fikir sepanjang cuti ini aku akan punya banyak masa terluang untuk online tetapi aku silap. Cuti lagi sibuk dari hari kuliah. 'Part time house wife', i think that is the best discription for what i'm doing now. Baru tahu betapa penatnya tanggungjawab seorang ibu. Nak kene jadi baby sitter, tukang masak, tukang cuci, pergi kedai ect... Anak buah semakin bertambah, maka bertambah lah kerenah yang perlu dilayan. Tapi di akhirnya ada kepuasan setiap kali melihat wajah kudus mereka yang bersih dari sebarang dosa, setiap kali si Muhaimin datang bermanja sambil bercakap pelat dan adiknya Sakinah tertidur di atas ribaanku setelah diulit. Comel betul.

Hanya seminggu lagi cutiku berbaki. Surely, i'll miss them when i get back to my collage next week. Satu-satunya cuti paling panjang sepanjang aku menuntut di kuantan, lepas ni sambung kuliah balik dan jumpa lagi pada cuti tahun hadapan. Macam belajar oversea, tapi itulah hakikat kehidupan student dentistry IIUM Kuantan.

Saturday, April 18, 2009

Sayap Kiri Perjuangan

Setelah 2 bulan menyepi dari menulis, alhamdulillah akhirnya hari ini dengan izin Allah S.A.W saya diberi kesempatan untuk kembali ke dunia penulisan. Melihat kepada tajuk artikel saya pada kali ini, saya yakin ramai di kalangan sahabat-sahabat yang sedang membaca artikel ini sudah mendapat gambaran secara kasar apa yang dimaksudkan dengan sayap kiri perjuangan. Lebih kurang 2 hari yang lepas saya sempat melawat beberapa blog sahabat-sahabat seperjuangan. Antara tajuk yang menarik perhatian saya adalah ‘entry’ di blog kak Nurul (zaujah ust syaari) yang bertajuk “Catatan seorang isteri.” Walaupun saya hanya sempat membaca secara ‘surface’ kandungan artikel tersebut, namun ia sudah cukup untuk memberi gambaran tentang isi yang ingin dihuraikan di dalam artikel tersebut. Seperti kak Nurul, saya juga cuba memasukkan entry ‘isteri seorang pejuang’ di dalam ‘google search’. Hasilnya keluarlah beratus-ratus website dan juga blog yang mengulas tajuk berkenaan. Antara yang paling popular adalah puisi yang ditulis khas buat isteri dan bakal isteri bagi seorang insan yang bergelar pejuang. Namun artikel saya pada kali ini bukanlah untuk mengulas puisi tersebut mahupun membuat ulasan artikel tulisan kak Nurul.



Sekadar ingin berkongsi sebuah sirah yang telah sekian lama dibaca di dalam sebuah buku yang saya kira antara koleksi terbaik saya, dibeli hampir 4 tahun lepas, bertajuk “Jangan bersedih, jadilah wanita yang paling bahagia” terbitan Al-Hidayah Publisher. Buku tersebut merupakan terjemahan daripada buku yang ditulis oleh Dr. ‘Aidh bin ‘Abdullah Al-Qarni yang merupakan di antara penulis yang saya kagumi. Merujuk kepada muka surat 169 yang bertajuk “Kisah seorang wanita melahirkan pahlawan”, Dr. ‘Aidh membawakan kisah isteri kepada Hubaib Ibn Musallamah Al-Fahri. Hubaib merupakan ketua pasukan tentera muslimin dalam peperangan menentang bangsa Romawi. Manakala isterinya merupakan salah seorang parajurit dan tentera di dalam pasukan muslimin tersebut. Sebelum peperangan bermula, isteri Hubaib datang menemui beliau lantas bertanya, “ Di mana aku dapat menemuimu apabila perang telah berkecamuk dan barisan pasukan tentera bercerai-berai?”

Hubaib menjawab, “ Engkau akan temukan aku di dalam khemah pemimpin Romawi atau engkau akan temukan aku di syurga!”

Setelah perang meletus, Hubaib berperang bersama pasukan tenteranya dengan keberanian yang tiada tandingannya dan akhirnya kemenangan berpihak kepada kaum muslimin. Lantas Hubaib segera menuju ke khemah panglima Romawi untuk menunggu isterinya. Alangkah terkejutnya Hubaib setelah tiba di khemah panglima Romawi apabila beliau mendapati isterinya terlebih dahulu berada di dalam khemah tersebut menanti kehadiran beliau.

Walaupun kisah ini telah dibaca setelah sekian lama, namun ia masih lagi tersemat diingatan saya sehingga kini kerana ia merupakan di antara sirah yang mampu membakar semangat juang saya agar terus thabat di jalan perjuangan ini. Sesekali terfikir, adakah aku mampu untuk menjadi mujahidah sehebat isteri Hubaib, turun ke medan perang demi menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini?

Sahabat-sahabat sekalian,

Sengaja saya bawakan kisah ini kerana mungkin masih ramai di kalangan kita belum pernah membaca serta mengetahuinya. Masih banyak lagi sirah yang sememangnya cukup untuk memberi gambaran betapa pentingnya muslimat sebagai sayap kiri perjuangan. Memetik mutiara hikmah yang pernah ditulis oleh Almarhum Syeikh Mustafa Masyhur dalam bukunya Tariqud Da'wah dalam bab Tegakkanlah Rumah Tangga Muslim di mana beliau menyebut :

"Saudara muslim yang sejati, wajib mencari puteri Islam yang sejati dan memilih yang beragama, yang memahami tugas dan risalahnya di dalam hidup ini. Menjadikan pasangan hidupnya sebaik-baik penolong di atas jalan dakwah. Sentiasa mengingatkannya apabila dia lupa, sentiasa memberi peransang dan tidak menghalanginya. Memelihara dirinya di waktu ketiadaan suaminya dan mendidik serta membentuk anak-anaknya menurut bentuk Islam yang sebenar-benarnya. Demikian juga puteri Islam yang sejati, tidak wajar dan tidak patut menerima sebarang jejaka untuk menjadi pasangan hidupnya kecuali seorang muslim yang sejati yang menjadi pendukung dakwah Islam. Saudara muslim juga wajib membentuk rumah tangga muslim yang sejati yang menurut tabiat dan lojiknya mesti menjadi markas dakwah Islam. Setiap anggota dakwah keluarga yang aqil baligh wajib menjadi sahibud-dakwah, pendukung dakwah, menyeru rumahtangga dan keluarga di sekitarnya kepada Allah dengan penuh kesabaran, dengan hikmah dan nasihat yang baik" (Tariqud-Da' wah, Cetakan Kedua,Pustaka Salam).

Petikan ini jelas menunujukkan betapa pentingnya peranan muslimat sebagai pembantu, penasihat, pendidik dan pengurus rumahtangga bagi memastikan kelancaran gerak kerja dakwah dan perjuangan seorang muslim. Muslimat juga memainkan peranan yang cukup besar bagi memastikan kelangsungan abna’ ul harakah sebagai penyambung mata-mata rantai perjuangan.

Satu lagi kisah yang menarik perhatian saya di dalam buku tersebut adalah pada muka surat 89, “Jalan menuju Allah merupakan sebaik-baik jalan”. Dr. ‘Aidh menyelitkan kisah seorang suami yang sedang bertengkar dengan isterinya lalu berkata,

“Sesungguhnya aku akan mencelakakanmu!”

Lantas isterinya menjawab, “Engkau tidak akan mampu.”

Suaminya berkata, “Mengapa tidak?”

Si isteri menjawab, “Jika kebahagiaan berada di dalam harta, maka engkau dapat mencegahnya dariku. Jika kebahagiaan berada dalam perhiasan, maka engkau dapat menahannya dari sampai kepadaku. Kebahagiaan itu bukan apa pun yang engkau miliki, atau dimiliki oleh manusia lainnya. Sesungguhnya aku menemukan kebahagiaanku dalam imanku yang ada di dalam hatiku, dan hatiku tidak dapat dikuasai oleh seorang pun melainkan oleh Tuhanku.”

Seorang muslimat yang bergelar mujahidah yang telah mewaqafkan dirinya di jalan perjuangan mestilah mempunyai matlamat hidup yang jelas serta mampu menentukan awlawiyat atau keutamaan dalam sebarang situasi. Sebagaimana Khadijah yang nekad memilih Rasulullah S.A.W untuk menjadi pendamping hidupnya. Oleh kerana beliau tertarik dengan keperibadian serta akhlak Rasulullah S.A.W serta yakin bahawa Rasulullah mampu untuk memimpinnya kepada kebaikan, Khadijah akhirnya memutuskan untuk menghantar utusan bagi meminang Rasulullah S.A.W menjadi suaminya. Sekalipun ia dikira melanggar tradisi Arab, di mana seorang wanita hanya boleh menunggu lamaran daripada lelaki.

Tujuan saya membawakan kisah ini bukanlah untuk mempromosikan ‘budaya’ perigi mencari timba. Di mana mengakibatkan sebahagian wanita kini menjadi terlalu obses untuk mencari pasangan hidup hingga hilang sifat malu yang menjadi kayu ukur keimanan mereka. Apa yang ingin saya tekankan di sini ialah bagaimana Khadijah mampu untuk memutuskan sesuatu yang dikira dapat memberi kebaikan kepada dirinya dan bagaimana matangnya pemikiran beliau dalam membuat keputusan. Elemen ini juga dapat dilihat dengan jelas dalam kisah sebelumnya di mana si isteri tidak sedikit pun goyah dengan ancaman suaminya kerana matlamat hidupnya adalah untuk menikmati kebahagiaan yang hakiki. Jiwa-jiwa seperti ini lah yang kita dambakan untuk terus hidup dalam masyarakat kita. Api dan semangat perjuangan inilah yang kita harapkan untuk terus menyala agar ia terus menerangi laluan kita bagi menempuh jalan perjuangan yang semakin sukar.



Buat semua mujahidah pejuang Islam,
Jadilah insan yang punya matlamat yang jelas yang tahu arah pergerakannya,

Sama ada ke kiri atau ke kanan, ke depan atau ke belakang…

Andai engkau tersilap langkah,

tiada salahnya untuk berpatah balik dan memulakan perjalanan yang baru…

Andai engkau jatuh tersungkur,
kuatkan semangatmu untuk terus bangun dan berlari ke hadapan…

Andai engkau gagal,
ketahuilah bahawa kegagalan itu tidak akan terus menjadi milikmu sekiranya kau terus berusaha demi mencapai kejayaan…
Andai engkau di dalam kesedihan,

Merintihlah di hadapan Rabb mu kerana hanya Dia yang mampu memberi ketenangan kepadamu…


Jadilah seperti pohon kurma,
Tinggi cita-citanya,

Kebal dari penyakit,

Dan bila dilempar batu, ia membalas dengan buah kurmanya…


Jadilah seperti lebah,

Makan dari yang baik dan mengeluarkan yang baik…

Apabila ia hinggap pada ranting, ia tidak mematahkannya,

Menghisap sari bunga tanpa menyengatnya,
Mengeluarkan madu tanpa menyengat,

Terbang dengan membawa kecintaan dan hinggap dengan membawa kasih sayang…

Ia mempunyai suara dengungan bagaikan berita gembira...
Serta suara desingan bagaikan ungkapan kepuasan…

Seakan-akan ia bagaikan malaikat yang ada di langit, turun ke bumi dari alam yang kekal…


Tinta Raudhah As-syifa’
18 April 2009

2.45 p.m

10 Amalan Yang Terbalik


Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan di bawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-


1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga si mati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan si mati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?


2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.


3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.


4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.


5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.


6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?


7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.


8. Semua ibu bapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan.Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.


9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.


10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia.




Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaraan agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita. Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.

Sabda Rasullullah SAW: "Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat."

(Riwayat Bukhari)

Wednesday, February 18, 2009

SUSAHNYA IKHLAS DALAM BERAMAL


Amal ibadah akan tertolak percuma ibarat debu-debu berterbangan kalau keikhlasan hati tidak ada. Untuk menentukan amal ibadah itu ikhlas bukan boleh ditentukan dengan kata-kata.

Misalnya:

  • Saya beri ini dengan penuh ikhlas.
  • Saya buat ini ikhlas untuk awak.
  • Kutujukan ikhlas untukmu.
  • Saya yang ikhlas.
  • Saya bantu awak dengan ikhlas hati.

Tidak perlu disebut ikhlas. Tidak usah ungkapkan kata-kata tersebut. Ikhlas itu bahasa hati atau kerja hati. Kalau disebut, ternyata tidak ikhlas. Sebab itu diam sahaja lebih baik. Kita tidak tahu apakah kita ikhlas atau tidak. Malaikat yang kerohaniannya tajam pun tidak tahu, mengapa kita yang kerohaniannya tidak tajam mengaku kita ikhlas. Inilah tanda tidak ikhlas.

Kalau begitu bagaimana hendak mengesan amal ibadah itu ikhlas atau tidak? Kita bawa contoh-contoh di bawah ini sebagai panduan untuk mengukur keikhlasan kita.

1. Apakah kita sembahyang, wirid, zikir, doa dan baca Quran di rumah dengan di masjid ada perbezaan? Di rumah kita buat cepat-cepat dan lebih kurang sahaja sedangkan di masjid kita lakukan dengan penuh teratur, tertib, sopan, dengan suara sedap atau cuba sedap-sedapkan suara kita. Ertinya kita buat lebih baik bila berada di masjid yakni di depan orang ramai. Itu tandanya tidak ikhlas.

2. Pernahkah kita tidak buat sembahyang sunat sewaktu di rumah tetapi kita buat atau buat lebih banyak kalau di masjid? Kita buat kerana takut orang kata atau malu pada orang. Itu tanda tidak ikhlas.

3. Kalau ada orang puji, apakah ada rasa berbunga, sedap dan suka hati? Waktu dikeji adakah rasa marah atau sempit dada dan sedih? Kalau terasa megah atau sedih, ertinya belum ikhlas.

4. Apakah kita menderma dengan bersyarat, misalnya mesti ditulis dalam daftar atau disiarkan dalam akhbar dan tv? Kalau tidak, kita tidak mahu menderma untuk masjid, surau, anak yatim, sekolah Islam dan lain-lain lagi. Atau terpaksa ditulis nama kita pada mana-mana batu asas. Kalau tidak, kita tidak menderma. Itu tanda tidak ikhlas.

5. Adakah kita membaca Al-Quran bertujuan untuk dapat hadiah besar atau piala dan lain-lain? Kalau tidak kita malas atau langsung tidak membacanya. Ini tanda tidak ikhlas.

6. Cuba kita renung-renungkan, adakah kita buat kebaikan kemudian suka sebut-sebut atau dengan harapan supaya orang itu balas kebaikan kita? Apakah selepas kita berbuat baik pada seseorang, kemudian bila dia lukakan hati kita, langsung kita berkata di depan atau di belakangnya: “Tidak patut engkau buat begini pada aku. Aku dah banyak tolong engkau. Kalau aku tak tolong selama ini, susah engkau. Memang orang tak kenang budi.” Ini juga tanda tidak ikhlas.

7. Pernahkah kita menderma hanya di depan orang tetapi kalau secara sembunyi, kita tidak menderma? Ini juga tidak ikhlas.

8. Apakah kita suka segala kebaikan hanya dicetus oleh kita sahaja? Bila orang lain yang buat kebaikan itu, kita tidak suka. Ini juga tidak ikhlas.

9. Adakah waktu kita berjawatan, kerana ada gaji dan elaun maka kita aktif dan gigih berjuang memperkatakan Islam? Kita bersyarah merata-rata tempat. Tapi bila tidak ada jawatan, kita tidak minat buat kerja-kerja itu lagi. Atau kita ditukar jawatan, bukan jawatan agama lagi, langsung kita tidak minat sebut Islam lagi. Ini ada udang di sebalik batu namanya, tanda tidak ikhlas.

10. Apakah kalau pergi berdakwah di tempat yang jauh itu kita pandang pada elaun? Kalau tidak ada mileage dan elaun kita tidak pergi. Atau kalau pergi pun dengan hati yang berat. Terpaksa. Ini juga tanda tidak ikhlas.

11. Apakah kita ghairah menyebut Islam ini hanya dalam pidato-pidato atau seminar-seminar saja tetapi dalam perbualan-perbualan biasa tidak sibuk mengatakannya? Ertinya tidak sebut langsung fasal Islam. Ini juga tidak ikhlas kerana ada motif nama dan kemasyhuran.

12. Adakah kita sanggup mengajar hanya kerana kita diberi gaji? Kalau tidak ada gaji, kita tidak sanggup? Atau kalau mengajar juga secara terpaksa kerana takut dikatakan, Ada ilmu, tapi tidak sampaikan ilmu!. Itu tanda tidak ikhlas.

13. Pernahkah kita memperkatakan Islam itu hanya sewaktu-waktu kita harapkan dapat kerusi di Parlimen? Atau hendak tambat hati rakyat dengan harapan parti kita dapat memerintah? Tapi bila tidak ada kerusi lagi atau sudah tua, kita tidak sibuk-sibuk lagi memperjuangkan Islam. Ini ada kepentingan diri namanya. Juga tidak ikhlas.

14. Adakah kita buat teguran hanya pada orang-orang kecil atau orang bawahan sahaja? Tetapi bila tuan-tuan di atas kita buat kesalahan, kita tidak berani hendak tegur? Ini tanda tidak ikhlas.

15. Adakah di depan ramai sahaja kita kuat jaga disiplin? Berlakon jadi baik. Bila di belakang orang, hilang disiplin. Mulalah tidak dapat hendak kawal mata keranjang. Mula tidak dapat mengawal telinga, dan tidak berakhlak. Ini berakhlak tidak ikhlas namanya.

16. Adakah bila kita ada jawatan dalam kampung atau di masjid atau apa-apa juga jawatan dalam masyarakat, baru mahu berkorban? Tetapi bila tidak ada jawatan, tidak mahu berkorban lagi. Itu tanda kerja kita tidak ikhlas.

17. Renungkanlah, apakah kita mahu belajar Islam kerana ada jaminan masa depan? Kalau tidak, mungkin kita tidak belajar. Atau tidak bersungguh-sungguh belajar Islam. Ini juga tidak ikhlas.

18. Pernahkah kita beri bantuan kerana orang itu berbuat baik kepada kita? Sedangkan kalau orang tidak berbuat baik kita tidak suka membantunya, walaupun orang itu patut dibantu. Ini juga tidak ikhlas.

19. Adakah kita rasa tidak senang bila ada orang sekali-sekala menggantikan kita berceramah atau bersyarah di tempat-tempat kebiasaan kita. Atau kita rasa bangga atau rasa senang hati kerana dia membantu kerja-kerja kita buat kebaikan? Jika tidak, ini juga tidak ikhlas.

20. Pernahkah terjadi dalam mana-mana mesyuarat atau mana-mana perbincangan, kita mahu biarlah cadangan-cadangan yang baik dan bagus hanya datang dari kita? Kalau ada orang lain turut sama memberi pandangan walaupun baik, kita rasa tidak senang? Ini tanda tidak ikhlas. Orang yang ikhlas, dia mahu orang lain juga dapat memperkatakan kebenaran. Bukan hanya melalui dirinya seorang.

21. Adakah depan orang ramai saja ilmu Islam itu jadi bualan kita tetapi bila berhadapan dengan anak isteri, kita bungkam? Malas hendak memperkatakan Islam. Tidak ghairah hendak sebut hal-hal Islam atau hal-hal perjuangan. Ini juga kerana bermotif nama dan kemasyhuran. Depan anak isteri mana dapat nama atau kemasyhuran.

22. Adakah kita hantar anak belajar di satu-satu sekolah kerana mengharapkan didikan, tarbiah dan akhlak yang baik? Bukan kerana jaminan sijil atau dapat kerja? Atau sebaliknya yakni kalau tidak ada sijil atau tidak ada jaminan kerja, kita tidak hantar anak kita walupun sekolah itu baik didikannya? Ini juga tidak ikhlas.

23. Adakah kita menutup aurat kerana orang suruh atau menutup aurat ini hanya di tempat-tempat yang tertentu sahaja? Atau di majlis-majlis rasmi sahaja seperti majlis kematian. Atau menampakkan sebahagian anggota yang terlarang atau pakaian terlalu ketat atau jarang? Atau bertudung untuk bermegah-megah? Ini semua tidak ikhlas.

24. Seorang yang pernah kita beri bantuan kerana dia patut menerima lantaran kemiskinan atau kesusahannya, kemudian dia cacatkan hati kita, apakah kita terus memberikan bantuan itu? Kalau kita teruskan memberi bantuan itu kepadanya, itu tanda ikhlas.

Cukuplah setakat ini contoh-contoh yang lumrah berlaku di tengah-tengah kehidupan kita. Agar ia menjadi kayu pengukur sejauh mana keikhlasan kita selama ini. Kita tentu ada pengalaman bersama dalam salah satu hal-hal yang berlaku di atas. Kalau begitu ukurlah diri masing-masing, apakah usaha-usaha, kerja-kerja dan amal ibadah sudah ikhlas atau belum?

Untuk mendapat ikhlas amat susah. Tetapi bila tidak ada ikhlas, ertinya tidak ada roh amal. Tidak ada nyawa ibadah. Walaupun manusia itu nampaknya hebat, di sisi Allah, tidak ada apa-apa nilai. Kosong. Ibarat habaan mansura yakni habuk-habuk yang berterbangan, hilang begitu sahaja. Oleh itu marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah SWT:

Ya Allah jadikan kami orang yang ikhlas.
Jadikan usaha kami kerana-Mu.
Jangan diselit di hati kami selain-Mu
Pimpinlah kami wahai Tuhan
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Agar usaha-usaha kami tidak sia-sia
Amin. Ya Rabbalalamin.
Ya Mujibassailin,
Wahai Tuhan yang menunaikan segala permintaan orang yang meminta."

Sesungguhnya orang-orang yang ikhlas itu balasannya ialah Syurga seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Allah SWT berfirman," Aku menyediakan bagi hamba-hamba-Ku yan soleh (ikhlas), apa yang belum terlihat oleh mata dan belum terdengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas dalam hati." (Muttafaqun'Alaih)

Di Sebalik Hari Valentine



Bila kita membicarakan tentang sejarah sambutan hari Valentine, maka kita akan dapati bahawa terdapat empat pendapat berkaitan dengannya.

1)Pendapat pertama
Mengaitkannya dengan pesta sambutan kaum Rom kuno sebelum kedatangan agama Kristian yang dinamakan Lupercalia. Lupercalia merupakan upacara penyucian diri yang berlangsung dari 13 hingga 18 Februari. Dua hari pertama mereka menyembah dewi cinta bagi kaum Rom kuno yang bernama Juno Februata.
Pada hari ini para pemuda Rom memilih nama-nama gadis-gadis yang menjadi pilihan mereka lalu dimasukkan ke dalam sebuah kotak. Setiap pemuda tersebut kemudiannya akan mencabut nama tersebut dari dalam kotak itu secara rawak. Nama gadis yang tertera di dalam kertas tersebut akan menjadi pasangan yang akan menjadi objek hiburan seksnya selama setahun.
Pada 15 Februari, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia dari gangguan serigala. Pada hari ini mereka akan menyembelih seekor anjing dan kambing. Kemudian mereka akan memilih dua pemuda Rom yang dianggap paling gagah untuk menyapukan darah binatang tersebut ke badan mereka lalu mencucinya pula dengan susu.
Setelah itu akan di adakan perarakan besar-besaran yang diketuai dua pemuda tersebut dan mereka berdua akan memukul orang ramai yang berada di laluan mereka dengan kulit binatang dan para wanita akan berebut-rebut untuk menerima pukulan tersebut kerana mereka beranggapan ia akan menambahkan kesuburan mereka.

2) Pendapat kedua
Mengaitkannya dengan kematian paderi St. Valentine ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Terdapat dua versi cerita berkaitan dengan St. Valentine ini.

3) Pendapat ketiga.
Ia dirayakan sempena kejatuhan kerajaan Islam Andalusia di Sepanyol. St. Valentine merupakan individu yang memainkan peranan penting dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu.. Disebabkan sumbangan beliau itu, St. Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat. Tanggal 14 Februari 1492 merupakan tarikh kejatuhan Islam di Sepanyol dan dianggap pada hari itu hari kasih sayang kerana mereka menganggap Islam adalah agama yang zalim.

4) Pendapat keempat.
Sambutan hari Valentine ini bersempena dengan sifat burung yang musim mengawan burung yang jatuh pada 14hb Februari. Ini merupakan pendapat tradisi orang Inggeris.

Di sini kita dapat melihat dengan jelas bahawa asal-usul sambutan Hari Valentine ini tidak ada hubung-kaitnya dengan budaya serta agama bagi umat Islam.


Saturday, January 3, 2009

Demi perjuangan, Rashid Ganushi tinggalkan Tunisia

Susunan Ustaz Zainudin Hashim



Beliau mendapat pendidikan awal di kampung halamannya sebelum meneruskan pengajian peringkat menengah di bandar Qabis, kemudian menyambung di Tunis ibu negara Tunisia di peringkat pengajian tinggi di Universiti Zaitunah.

Kemudian Rashid ke Mesir dan Syria menyambung pelajaran di salah sebuah universiti di situ dalam bidang Falsafah, dari sinilah beliau mula berjinak dengan 'Falsafah Islam' yang membentuk pemikiran manusia kepada agama.

Selanjutnya beliau menyambung pelajaran di Univeristi Sorbonne, Perancis bagi menghalusi perbandingan antara falsafah Islam dan Barat, hingga beliau semakin tertarik untuk memperdalami pemikiran serta falsafah Islam yang mencakup semua keperluan hidup manusia.

Pada akhir 60-an, beliau kembali ke Tunisia untuk bergerak aktif dalam gerakan Islam hingga berjaya menubuhkan Harakah Nahdah Islamiyah dengan menjadikan golongan belia sebagai sasaran dakwahnya hingga menular ke negara jiran seperti Algeria dan Maghribi.

Beliau pernah dipenjara beberapa kali kerana dituduh menyebarkan fahaman yang boleh mengancam keselamatan negara.

Pada 1981 beliau dijatuhkan hukuman penjara 11 tahun, pada 1987 sekali kali dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup, pada 1998 beliau berjaya meloloskan diri hingga ke Eropah.

Beliau banyak menghasilkan bahan-bahan ilmiah berupa rencana dan buku-buku bahan bacaan rujukan seperti 'Toriquna ila al-hadarah', Nahnu wa al-Gharb, Hak al-Ukhtilaf wawajib wehdat as-sof, al-Qadiyyah al-Palestiniyyah fi muftariq at-turuq dan al-Mar'ah baina al-Quran wawaqi' al-Muslimin.

Perjuangan Islam dalam arena politik di Tunisia mengalami hambatan yang amat serius apabila Kementerian Pengadilan dan Undang-undang Tunisia mengeluarkan arahan melarang Harakah Nahdah Islamiyah membentuk sebuah parti politik berdasarkan agama.

Justeru, ramai daripada kalangan para aktivis gerakan Islam yang ada kaitan langsung dengan Ikhwan Muslimun terpaksa meninggalkan negara berikutan tangkapan demi tangkapan bagi mengatur langkah dan strategi khususnya bagi menghadapi kerenah para pemerintah negara yang diketuai Presiden Zein El-Abidin Ali yang kuat berpegang kepada aliran Sekularisme.

Ura-ura laporan media massa Tunisia bahawa pihak berkuasa Tunisia mungkin akan mempertimbangkan bagi membenarkan pembentukan sebuah parti Islam yang layak bertanding dalam pilihan raya umum, terrnyata pandangan yang meleset.

Kementerian Pengadilan dan Undang-undang Tunisia menganggap pembentukan parti berasas Islam itu seolah-olah mengiyakan pemerintah sebagai sebuah pemerintah kafir kerana tidak melaksanakan peraturan dan undang-undang dalam pentadbiran negara.

Menterinya, Albashir Attakari dalam kenyataannya di stesen televisyen Tunisia mengatakan, "Kami menolak mana-mana kelompok atau gerakan yang berhasrat mahu membentuk parti atas dasar agama Islam yang menjadi agama semua rakyat Tunisia. Jika kami menerima parti politik berasas agama, maka sama saja kami mengkafirkan semua rakyat Tunisia."

Beliau yang bercakap dalam nada penuh yakin menegaskan, bahawa parti yang berlandaskan agama termasuk Islam tidak dibenarkan wujud kerana ia sudah menjadi peraturan dan perlembagaan negara yang melarang terbentuknya sebuah parti atas dasar agama yang telah diguna pakai sejak Tunisia mencapai kemerdekaan daripada Perancis pada 20 Mac 1956.

Ini kerana menurutnya rakyat sudah dapat menerima Parti Tajammu� Dusturi Demokratik yang juga parti pemerintah.

Harakah Nahdah Islamiyah pimpinan Rashid Ganushi mengatakan bahawa organisasinya sejak dibentuk pada 1981 berupaya untuk berdamai dengan pihak berkuasa bagi mendapatkan legitimasi dari aspek undang-undang negara.

Keghairahan kononnya pihak berkuasa mahu mempertimbangkan pembentukan sebuah parti Islam, sebenarnya ia hanya gimik politik kotor bagi meredakan keadaan.

Pada masa sama, pihak berkuasa mengeluarkan arahan agar semua para aktivis, pertubuhan, gerakan yang berselindung di bawah nama Islam ditangkap dan disita.

Rashid Ganushi sebagai pimpinan tertinggi Harakah Nahdah Islamiyah, pernah dilarang selama berada di bawah kekuasaan Presiden Zein El-Abidin Bin Ali bagi menyampaikan ceramah, motivasi, khutbah melalui radio Zaituna, yang diambil sempena nama masjid terbesar di Tunisia.

Beliau telah dicop sebagai perintis gerakan Islam oleh pihak berkuasa yang mampu menggugat kerajaan.

Sejak itu, beliau sering diburu siang dan malam bagi mengurangkan pengaruhnya yang dilihat semakin mendapat tempat di hati para pencinta Islam di Tunisia, termasuk golongan wanita, para pelajar sekolah dan universiti yang mampu membela hak mereka sebagai warganegara beragama Islam.

Awal 90-an disifatkan oleh para aktivis Islam seluruh dunia sebagai tahun-tahun malang bagi gerakan Islam, kerana pada tahun-tahun itu juga Barisan Pembebasan Islam (FIS) di Algeria yang hampir menang dalam pilihan raya umum negara itu telah dinafikan hak kemenangan.

Malah pemimpin tertinggi mereka seperti Dr Abbasi Madani dan Ali Benhaj dipenjara, tidak kurang juga anggota Harakah Nahdah Islamiyah Tunisia ditangkap dan dipenjara beberapa tahun kerana dituduh mengancam keselamatan negara.

Tidak ada cara yang boleh menyelamatkan diri, maka Rashid Ganushi yang terselamat daripada tangkapan walaupun diburu, meloloskan dirinya untuk ke Eropah dan hidup di sana hingga sekarang.