Photobucket

KEBANGKITAN generasi baru Islam dinanti...

Wednesday, April 7, 2010

Book Review

Tajuk: Syamail Muhammad SAW
Karangan: Imam Tirmizi
Penerbit: Telaga Biru



Buku Syamail Muhammad saw karya Imam Tirmizi merupakan satu karya yang baik dan lengkap mengenai keperibadian dan akhlak Rasulullah saw. Karya ini singkat namun padat dan lengkap sehinggakan pembaca seakan-akan dapat melihat langsung keindahan dan keagungan peribadi agung ini.

Buku ini menghimpun hadis-hadis yang merangkumi 56 bab yang dihuraikan melalui hadis-hadis tentang semua aspek kehidupan dan sifat yang dimiliki oleh Rasulullah saw yang merangkumi lima aspek kehidupan baginda iaitu:

1. FIZIKAL : Tanda kenabian, rambut, uban, celak, berbekam, pakaian, aksesori, cincin, kasut, sandal, pedang, baju besi, pelindung kepala, serban, sarung dan tempat tidur.

2. PERILAKU : Cara berjalan, duduk, bersandar, bertopang, tidur, makan, jenis roti, lauk, gelas minuman dan buah-buahan.

3. IBADAH : Wudhu', doa, wangi-wangian, solat Dhuha, solat sunat di rumah, puasa dan membaca Al-Qur'an.

4. PERHUBUNGAN & AKHLAK : Berbicara, ketawa, bergurau, bersyair, berbual, bersifat tawadhu', rasa malu dan tangisan.

5. KEHIDUPAN : nama-nama Rasulullah saw, usia, kewafatan, warisan dan mimpi melihat Rasulullah saw

Komen: walaupun ana br shj m'habiskan separuh dr buku ni, kesan setelah membacanya sgt dirasai. Menyebabkan ana sntiasa merefleksi stp aktiviti harian ana yg ada kaitan dgn beberapa riwayat yg disampaikan oleh para sahabat mengenai sifat n peribadi Rasulullah SAW. nak tahu mcm mana rasanya, cuba lah sndr. Moga buku ini akan menjadi salah satu wadah bg kita untuk lebih mengenali dan menyuburkan cinta kita pada kekasih Allah.



Jenis buku: novel
Tajuk: Denyut kasih medik
Penulis: Dr. Farhan Hadi - husband fatimah syarha
Kandungan: mostly berkait dgn dgn fiqh medic berkaitan isu-isu perubatan semasa


Sinopsis: watak utama novel merupakan seorg doktor, Dr. Muslih fresh graduate yg br msuk houseman. novel ini byk berkisar tntg pengalaman Dr. Muslih sepjg d tugaskan d beberapa wad d hsptal selayang dan dlm ms yg sama beliau cuba untuk memperjuangkan syariat Islam dlm dunia perubatan. setiap mslh perubatan yg berkait dgn syariat Islam akan di selitkan kolum khas beserta dalil untuk penjelasan kpd pembaca. novel ni sgt2 sesuai untuk sesiapa yg bkl menceburkan dr dlm dunia perubatan spt dktor, nurse ,dents n ect. yg lain pn sgt dialukan untuk membaca spy smua dpt gmbrn mengenai isu perubatan smasa untuk menambah ilmu pengetahuan.

No comments: