KEBANGKITAN generasi baru Islam dinanti...

Friday, May 30, 2008

Beri Ganjaran Pada Diri


Alhamdulillah, setelah beberapa minggu bertungkus-lumus dan bergelumang dengan buku-buku yang banyak, akhirnya berjaya juga siapkan kesemua term paper. Setiap hari mengadap laptop untuk taip kesemua term paper. First time kena buat 3 term paper dalam 1 sem. But it's just a beginning for a new life as undergraduate student in Bachelor of Dental Science (BDS).

Teringat kata-kata seorang motivator muda yang kian mencipta nama, saudara Amin Idris, dalam 1 slot motivasinya, "Kita perlu memberi ganjaran pada diri sendiri apabila kita berjaya melaksanakan sesuatu seperti yang telah kita rancang dari awal. Ia sebagai perhargaan buat diri sendiri dan sebagai penaik semangat untuk menjadikan kita bersungguh-sungguh dalam setiap perkara yang kita lakukan."

Sebagai menyahut saranannya, semalam aku bersama-sama roommate ku menyambut kejayaan kami dengan makan malam (western) di kafe mahalah. Walaupun sekadar di kafe mahalah tapi kepuasannya terasa kerana kami memang jarang makan di kafe. Selalunya makan di bilik saje. Lebih privacy. Sempat juga menonton drama saka. Itulah senario masyarakat Malaysia, hanya fokus pada cerita tahyul yang akhirnya menimbulkan simptom ketakutan yang amat sangat di kalangan masyarakat terutamanya kepada kanak-kanak. Cerita yang penuh dengan fiksyen dan langsung tidak membina dan mengembangkan pemikiran masyarakat. Apa maknanya? jawapan: tak ada maknanya. Masyarakat hari ini asyik mengaitkan hidup mereka dengan perkara tahyul. Setiap kejadian yang dianggap aneh, pasti dikaitkan dengan evil spirit. Dalam tak sedar kita terkadang lebih takut hantu dari takutkan Allah yang akhirnya mebawa kepada syirik. Itulah fenomena masyarakat sekarang.

Back to our main point, benar sekali saranan saudara Amin Idris. Belajarlah untuk memberi ganjaran pada diri sendiri. Pasti anda akan merasa puas dan berbaloi dengan setiap kejayaan yang dikecapi. Try it. Set your goals! And give it an appreciation to yourself once you achieve it! Good Luck!!


No comments: