Photobucket

KEBANGKITAN generasi baru Islam dinanti...

Saturday, May 31, 2008

FINAL EXAM!!


Tinggal lagi dua hari sebelum peperiksaan final bakal bermula. Debaran kian terasa, tapi sempat lagi surf internet. Sem ni hanya 3 subjek yang diambil. Subjek pertama yang bakal ditempuh, UNGS2050, Ethics and Fiqh for Everyday Life. Subjek yang membahaskan tentang etika-etika yang berkait dengan segala aktiviti harian seorang muslim. Sedikit sebanya subjek ini membuka mata para pelajar akan kepincangan yang berlaku dalam masyarakat dan kehidupan seharian kita.

Setelah hampir 2 sem tidak mengambil subjek agama, akhirnya sem ni dalam sejarah kesemua subjekyang diambil adalah subjek agama. Paling best UNGS2030, The Islamic Worldview dan UNGS2040, Islamic Knowledge and Civilization. Terasa macam pelajar ilmu wahyu pulak sem ni. Tapi seronok coz setiap hari hati diisi dengan pengetahuan agama yang sedikit sebanyak membantu untuk mengukuhkan tahap keimanan disamping menambah ilmu di dada.

Minggu terakhir kelas paling menarik kerana kami diminta untuk buat book review tentang sirah Nabi Muhamad S.A.W. untuk subjek Islamic Worldview. Setiap orang diwajibkan untuk membaca 1bab dari buku yang telah dipilih oeh Ustaz Salah dan membuat rumusan daripada pembacaan masing-masing seterusnya membentangkannya di dalam kelas. Usaha Ustaz Salah sedikit sebanyak membantu ku untuk menambah thaqafah terutamanya tentang kisah perang yang dilalui oleh Rasulullah. Mudah-mudahan lepas ni tak lah kena hentam lagi apabila tak dapat jawab soalan tentang sirah.

Minggu depan cuti final bakal bermula. Last paper 5/6 malam, subjek Islamic Worldview. InsyaAllah aku akan bertolak pulang ke kampung keesokan harinya. Dah lama tak balik. Rindu semakin terasa. Sekarang ni pun fikiran asyik di rumah je, tulah simptom akhir sem. Sem depan bakal bermula kehidupan baru di tempat baru, persekitaran baru dan suasana baru. Walaupun tempatnya lebih dekat dengan rumah tapi belum tentu dapat balik selalu memandangkan course yang bakal diambil agak tough dan selalunya penuh dengan kelas dan study berdasarkan pengalaman senior-senior yang telah pun berada di sana. Mudah-mudahan aku terus thabat dalam jalan perjuangan ini serta berjaya graduate 5tahun lagi. Kepada semua sahabat bittaufiq wan najah. Rajin-rajin study, moga kejayaan menanti kita semua. Ameen..

2 comments:

pensel kayu said...

salam...ada hint ungs x??

pensel kayu said...

mohamadzahrawi.az@gmail.com