Photobucket

KEBANGKITAN generasi baru Islam dinanti...

Tuesday, December 7, 2010

Teristimewa buat ibuku


Al-kisah 1

Di sebuah daerah yang terletak di negeri Terengganu dan paling hampir dengan negeri Pahang, bercuti sambil menziarahi saudara-mara yang menetap di sana. Di suatu pagi yang hening...

Saya: "Ma, meh kite gi Mekah."
Ma : "Mari lah kite gi tahun depang, ikut lah gi wat umroh ke haji ke."
Saya: "Kalu haji susoh lah siket. Ama takdok cuti lame. Kite gi umroh doh lah. Kite gi tahun depang. Lepah ama habih belajor kite gi haji pulok."
Ma : "Tapi nok ajok sape jadi mahram? tu lah, ingatkan nok harap ke die suruh cari mahram, die pulok jawab dok tahu."
Saya: "hmm..."


Al-kisah 2


Sewaktu bercuti selama seminggu bermula dari hari pertama raya qurban, jemputan kahwin penuh. Termasuklah majlis dua orang rakan sebaya di kampung ku.

Ma : '"Kawan-kawan mu sume kawin blake doh. Bile pulok tahu anok ma ni."
Saya: "Orang lain habih blajor doh, kerje doh, buleh lah kawin"
Ma : " Anok ma ni blajor lame sangat tekpung..."
Saya: "hmm..."

Di kampung ku terdapat 3 orang yang sebaya denganku, totalnya 4 orang termasuk aku, solehah, aisyah dan munira. Solehah sudah terlebih dahulu mendirikan rumah tangga sebaik sahaja menamatkan alam persekolahan dan kini sudah memiliki 2 orang anak. Hanya aku, aisyah dan munira yang melanjutkan pengajian ke menara gading. Aisyah dan munira telah pun menamatkan pengajian mereka tahun lepas dan kini telah berkerja. Jadi, sewaktu cuti baru-baru ini, mereka telah pun sama-sama melangkah ke alam perkahwinan. Buat Aisyah dan Munira, selamat pengantin baru dan semoga berbahagia disamping pasangan masing-masing.


Al-kisah 3


Suatu pagi, masih sewaktu cuti, bersiap-siap untuk ke kenduri perkahwinan sahabat sekampus...

Ma : "kawan-kawan mu ni rama doh kawin"
Kakak: "memang lah ma, kawan-kawan die takdop kerje lain, kawin pastu branak, siap ade anok kembor, hok nok buleh anok no2 pun ade jugok..."
Ma : "tinggal anok ma jelah hok dok kawin lagi ni..."
Saya : "hmmm...."




Wahai ibuku,
Usahlah dirisaukan akan sesuatu yang telah tertulis untuk anakmu,

Sungguh Si Penciptanya lebih mengetahui apa yang terbaik untuk setiap ciptaanNya...

termasuklah aku, anakmu ini wahai ibuku..


Wahai ibuku,

Sesungguhnya Rabbmu sedang menyiapkan jiwa anakmu...
agar ia setanding untuk mendampingi jiwa seorang mujahid yang berjuang di jalanNya,

maka usahlah engkau merasa khuatir akan aturan Tuhanmu...

Nama itu sudah pun tertulis saat ia meniupkan ruh ku ke dalam rahim mu,

namun saatnya belum tiba buat aku untuk bersatu dengan pemilik nama itu,

kerana Allah juga sedang menyiapkan jiwanya untukku,

menyiapkan rohaninya agar dia siap untuk menjadi pemimpin...
yang mampu membimbing seluruh ahli keluarganya ke jalan Ilahi...


Wahai ibuku,

Aku begitu menginginkan untuk memiliki jiwa setabah mu,

Berjaya mendampingi hati seorang insan yang begitu kuat ikatannya dengan Ilahi,
Insan yang ku kenal sedari kecil
seorang yang begitu istiqamah dalam ibadahnya...
tidak pernah membiarkan malam-malamnya berlalu sepi...
memastikan zuriat keturunannya mengenal akan Rabbnya,
Dia lah insan yang aku gelarkan ayah...
Saat dia dijemput Ilahi,
engkau penyambung kepada acuan tarbiyyah yang telah siap diterapkannya kepada anak-anakmu,
engkau harungi segala dugaan dan kepayahan,

Hingga hari ini, kau sudah mampu tersenyum melihat kejayaan anak-anakmu...


Wahai ibuku,

Tarbiyyah yang telah diberikan Allah untukku masih belum cukup untuk aku menjadi sepertimu,

oleh kerana itu, hilangkanlah segala resah di hatimu...
lantaran melihat dugaan yang Allah datangkan untuk anakmu,

Maafkan aku andai ada kalanya aku terpaksa membohongimu,

Sekali pun engkau tidak pernah mendidikku untuk berbohong,

Tetapi itulah yang sebaiknya untukmu...

lantaran aku tidak sanggup untuk melihat raut kerisauan di wajahmu...
setiap kali engkau memandang tepat ke mata ku...

Akan aku sorokkan segala kedukaan di sudut yang paling jauh dan paling dalam di hatiku,

Agar engkau tidak sesekali dapat menemuinya...

Walaupun aku tahu, engkau sering berusaha untuk mencarinya...
saat engkau menerung tajam ke dalam mataku...


Maafkan aku wahai ibuku,

kerana Tuhanku hanya mendidikku jalan untuk membahagiakan hatimu,

bukannya jalan untuk menambah kedukaan dan kerisauan di hatimu...


Wahai ibuku,

Sebesar mana pun ujian yang perlu dihadapi anakmu,

Jangan lah sesekali engkau khuatiri,

Kerana Tuhanmu telah berkata
la yukallifullahu nafsan illa wus'aha
cukuplah sekadar engkau meyakini akan janjiNya,

Kerana Penciptanya lebih berhak untuk mendengar dan memujuk hatinya...

lantas menguatkan jiwanya,

Hanya doamu yang ku pinta...

mengiringi setiap langkah perjalananku...

agar aku senantiasa di dalam redhaNya...

Wahai ibuku,
Sesungguhnya Allah sedang menyiapkan anakmu...

agar ia kembali dan tergolong antara penghuni seindah-indah perkampungan yang tidak dapat dibayangkan oleh fikiran manusia,

Oleh itu... bahagiakan lah hatimu...

Kerana Rabbnya masih di sisinya...melihat, menjaga, dan mentarbiyyah dirinya...

Moga kasih dan cintaku untukmu terus kekal hingga ke syurga,

kerana aku terlalu menyayangimu wahai ibuku.....




No comments: